WhatsApp fraude

Iedereen kan slachtoffer worden van WhatsApp-fraude! Dit geldt ook voor fraude via e-mail of SMS-berichten.

Wees dus extra alert als er via WhatsApp, e-mail of SMS verzoeken binnen komen om geld of gevoelige informatie te delen.

In onderstaande video van de Consumentenbond wordt duidelijk uitgelegd wat WhatsApp-fraude is, hoe je het kan herkennen en wat je er tegen kan doen:

Zoals uitgelegd wordt in het filmpje, kan je jezelf beter beschermen door de instellingen in WhatsApp aan te passen. Als je Privacy en Beveiliging versterkt en tweefactorauthenticatie aanzet in de app, kan je al veel problemen voorkomen.

1: Privacy-instellingen

Open WhatsApp en tic op menu en kies voor instellingen.

Ga vervolgens naar ‘Privacy’ en stel overal in dat jouw gegevens alleen door mensen in ‘Mij contacten’ gezien kan worden. Dat wil zeggen dat mensen die niet als contact in jouw eigen telefoon staan je foto en status niet kunnen zien. Voeg eventueel ook een vingerafdruk vergrendeling toe.

2: Beveiliging

Ga terug naar het ‘Instellingen’, vervolgens naar ‘Beveiliging’ en stel in dat je een melding te zien wil krijgen als een van je contactpersonen zijn beveiligingscode verandert.

3: Tweefactorauthenticatie

Ga naar ‘Instellingen’ en vervolgens naar ‘Verificatie in twee stappen’. Schakel de verificatie in twee stappen (tweefactorauthenticatie) in en geef een pincode op. Deze pincode moet je op verschillende tijden ingeven (meestal 1 keer per week) maar ook bij een nieuwe installatie of bij gebruik van een nieuw toestel. Hiermee voorkom je dat derden jouw WhatsApp-account gebruiken ( ook wel “spoofen” genoemd).

Succes!

Mocht je vragen of opmerkingen hebben dan hoor ik ze graag!